بررسی ریشه اسطوره(ضحاک،زال،سیاوش)در نقاشی های شاهنامه بایسنقری

پایان نامه
چکیده

هدف از بررسی ریشه اسطوره در نقاشی های شاهنامه بایسنقری، پرداختن به نقش (پهلوانی- افسانه ای – تاریخی )سه شخصیت به کار رفته در شاهنامه (ضحاک- زال-سیاوش) و بررسی ریشه اساطیری این شخصیت ها می باشد. در ادبیات فارسی میانه اژدهاک (ضحاک)از شاهان ایرانی در قالب پیشدادیان شده و پس از جمشید و پیش از فریدون به پادشاهی رسیده است، در واقع این اسطوره بنیاد ایرانی دارد و نه هند و اروپایی و دانشمندانی که کوشیده اند آنرا به تاریخ کهن تری نسبت دهند، موفق نبوده اند افسانه دهاک آمیزه ای است از اساطیر و تاریخ و از این رو در خاطر آدمیان موقعیت ویژه ای پیدا کرده است. دهاک به عنوان یک شخصیت تاریخی در تقویم آشور و گزارش های یونان شهرت دارد واز طریق اقوامی که در همسایگی ایران زندگی می کردند به اقوام بابل و دیگر اقوام آریایی منتقل شد. داستان های زال تا نواده های رستم، داستان های مستقل بوده است که کوچکترین پیوندی با داستان های دینی و افسانه های شاهان شرقی ایران نداشته است و به گونه ای جداگانه گردآوری شده است در دوره ساسانیان هنگام تنظیم خدای نامه برخی از داستان های سیستانی را با ماجراهای پهلوانی حماسی پادشاهان کیانی پیوند زدند. به نظر می رسد زال منشأ افسانه ای دارد و مانند شاهان و قهرمانان افسانه ای ایران برخوردار از فر و فرهمندی است، سیمرغ پرنده اسطوره ای که در کتاب های زرتشتی درباره آن گفته شده است( دارای قدرت های جادویی و اهورایی ) است درکنار زال و رستم معنا می یابد. سیاوش در فرهنگ و ادبیات ایران با توجه به مستندات تاریخی و دلایل باستان شناختی منشأ تاریخی دارد و کاملاً ایرانی است. به دلیل اهمیت این واقعه دوره ای در تاریخ خوارزم به عنوان دوره سیاوش نام گرفته است و سیاوش به عنوان خدای آسیای مرکزی بر مراسم عید نوروز ، چهارشنبه سوری،تاثیر گذاشت و به شکل( تعزیه و مراسم عاشورای امام سوم شیعیان ) تا زمان حال ادامه پیدا کرده است.در انتها باید گفت که فرهنگ و ادبیات ایران تأثیرات بدیهی بر اقوام آریایی و غیرآریایی(که دارای اسطوره های مشترک با شخصیت های اساطیری ما دارند) گذاشته و بنظر می رسد انتقال اسطوره های ایرانی به چین و تغییرات آنها از طریق اقوام سکایی که در میان ایران و چین زندگی می کردند صورت گرفته باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زیبایی شناسی گیاه در شاهنامه بایسنقری

در عالم هنر قوانینی وجود دارد که به راحتی بیان نمی‌شوند. برای یافتن این قوانین می‌بایست به محصولات آن هنر مراجعه کرد و بعد بررسی آنها، به کشف قواعد ثابت در آن آثار پرداخت. در ضمن، از آنجا که هنرهای هر سرزمین در زیر مجموعه فرهنگ مردم آن سرزمین قرار می‌گیرد، پس تاثیر و تاثر آنها بر هم اجتناب ناپذیر است. پس می‌توان پس از کشف قواعدی ثابت در هنری خاص، به این نتیجه رسید که خالق آن هنر، با آن قواعد زن...

متن کامل

بررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه تهماسبی)

نقوش تزیینی از اواخر قرن هفتم ه.ق. توسط نگارگران ایرانی به شکل متفاوتی در کتب‌ ادبی مصور به کار رفت. این شیوه جدید تذهیب طی قرن نهم ه.ق. تحت تأثیر تیموریان به تدریج فراگیر شد. تذهیب به کار رفته در مهمترین نسخ ادبی قرن نهم و دهم شاهنامه‌ بایسنقری و شاه‌تهماسب نیز نشانگر پیوندهای هنر کتاب‌آرایی میان دو دوره است و وجوه ممیزه آنها زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد می‌کند. در این پژوهش با استفاده از مناب...

متن کامل

بررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی

این مقاله نخست یکی از مفاهیم کلیدی مطالعات آیکونوگرافی با عنوان «دانش نقش مایه ها »، را که از موارد مهم این حوزه مطالعاتی محسوب می شود، معرفی نموده، سپس این مفهوم را از طریق نگاره هایی چند از دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی، از مکاتب هرات و تبریز، به آزمون گذاشته است. با ارائه این فرض که به کارگیری نقش مایه های ادبی از طریق تصویر در مکتب تبریز صفوی در مقایسه با هرات تیموری با حساسیت و دقت چشمگیری...

متن کامل

بررسی زمان و مکان در نگاره های شاهنامه بایسنقری، با رویکرد پدیدارشناسانه

در این پژوهش، مبنای مطالعه نگاره‌های شاهنامه بایسنقری (۸۳۳ه‌ق) بر دو مؤلفه اساسی زمان و مکان است. به‌طوری که با بررسی شیوه بازنمایی و حضور این دو پدیدار هم‌زاد و درهم‌تنیده در این نگاره‌ها، راهی به جهانِ آن‌ها گشوده شود؛ همان جهانی که در آگاهی و ادراک شخص هنرمند، و سپس مخاطب، پدیدار می‌شود، نه جهانی فی‌نفسه و در خود. به همین سبب در این‌جا رویکرد پدیدارشناسانه، که اساسش بر کارکردهای آگاهی است، به...

متن کامل

پژوهشی بر آرایه های هندسی موجود در نگار ه های شاهنامه بایسنقری

یکی از وجوه شاخص هنرهای اسلامی، کاربرد تزیینات است. حضور آرایه های تزیینی برای منقش ساختن سطوح، ب هویژه درنگارگری دوره تیموری متداول بوده است. از نسخ مصور مشهور دوره تیموری، می توان به شاهنامه بایسنقری 1 اشاره کرد. ایننسخه، سرشار از نقوش تزیینی هندسی است. این مقاله باهدف شناخت گره های هندسی نگاره های شاهنامه بایسنقری، بررسینحوه کاربرد آن ها در بخش های مختلف از حیث نوع، روش اجرا، رنگ و محل به کا...

متن کامل

حیات نقوش انتزاعی در نقاشی ایرانی با بررسی آثاری از شاهنامه بایسنقری

نوع نگرش فراطبیعی حاکم بر آثار نقاشی ایرانی نشأت گرفته از دین ، عرفان و سلوک معنوی خالقان آن در تعامل با فرهنگ و ادبیات ایرانی گونه ای انتزاع معنا گرا در نقاشی ایرانی در بر داشته است .این آثار هر چند نگاهی به طبیعت و واقعیت انسانی دارد اما از روح و بینشی برخوردار است که به آن جاودانگی و حیاتی ازلی بخشیده چرا که در قید اشکال و رویداد های عینی گرفتار نیامده و به عناصر تجربی و ملموس نپرداخته است و...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023